Intern Bunkernummer |
Mo M 01 |
Lokatie |
|
Toegankelijkheid |
Niet meer van toepassing, gesloopt |
|
Aantal kamers |
2 toegangssassen en 1 centrale kamer |
|
Type bunker |
Manschappenverblijf met dubbele open mitrailleuropstelling buiten |
|
| Routebeschrijving om deze bunker te vinden: |
- De structuur was gelegen op het uiteinde van de Tramstraat tegen de expressweg N49.
- Hij lag verder achteraan het terrein achter een beek en was aangesloten en ingewerkt bij een recenter gebouwde villa.
|
| Oude Bunkerkaarten en nummeringen van toepassing op deze bunker |
- Omdat er van de structuren van de Hollandstellung niet echt een eenduidige nummering bestaat, is het natuurlijk vervelend dat deze die er mogelijks al van bestaan op de duur allen door elkaar worden gebruikt en we op de duur het bos door de bomen van nummeringen niet meer zien staan. Dit zijn alvast de nummeringen die ik ken van deze bunkers:
|
Kaart: de Hollandstellung - Detail zone Lapscheure zuidelijk Damse Vaart tot Middelburg dubbelkanaal afkomstig uit Belgische prospectie in 1919.
Centraal zie je 3 structuren die deel uitmaken van de achterlijn van de cluster Friedrich. Enerzijds is er cijfertje "8", de commandobunker (Mo M 02) bij deze cluster. Nummer "7" is de bijhorende telefoniebunker (Mo M 03) en nummer "6" de bunker voor een signaallamp (Mo M 02).
Meer westelijk zie je de verdwenen grote manschappenbunker voor 100 man Mo M 06 (nr 9).
Meer zuidoostelijk ligt dan de voorlijn van Stutzpunkt Friedrich, deze eveneens verdwenen manschappen - mitrailleurbunker Mo M 01 (nr 4). Kort daarbij lag nog iets noordoostelijker langs de Hoornstraat een bunkertje Mb M 03 die ondertussen blijkbaar in 2022 na het opheffen van zijn bescherming voor het zoveelste bouwproject werd gesloopt...
(Kaart: Collectie Alain Van Geeteruyen)
|
|
|
| Huidig kadastraal perceelnummer waar de bunker bijhoort en werd gebouwd: |
- Gemeente Moerkerke, Sectie B, kadastraal perceel 898c (gedeeltelijk)
|
Kadasterschets ruim en luchtfoto.
De bunker lag aan de noordkant van de weg Tramstraat, noordelijk van de beek die je hier ook onder de weg ziet lopen.
Hij lag samen met een villa nogal wat achteruit op het domein.
|
|
|
| Meer details over de originele eigenaars en de aktes behorende bij deze bunker: |
- De originele eigenaars van locaties waar Duitse bunkers werden gebouwd, werden niet zoals bij de bouw van Belgische bunkers in het interbellum onteigend. Zij hadden gewoon pech en de Duitse bezetter eigende zich de grond toe en bouwde er op wat hij er wilde opzetten. Men had daar als burger weinig over te klagen en kreeg dus op die manier een In veel gevallen giftig Duits cadeau.
- Na de oorlog werden deze bunkers dan ook automatisch opnieuw eigendom van wie er origineel eigenaar van was voor de opeising gezien zij daar nooit voor onteigend waren.
- Zeer zelden zijn daar na de oorlog van Belgische kant schadevergoedingen voor betaald omdat de aanwezigheid van de structuren soms wel meer dan storend was voor de originele eigenaars of omdat de structuren interessant waren om over te nemen als Belgische bunkers naar de toekomst toe (is zelden gebeurd voor alle duidelijkheid)
- Het stond de eigenaar dan ook, zeker in de beginperiode na WOI, vrij daar mee te doen wat hij wou, al was afbreken zelden een optie omdat daar zeker op die momenten de middelen niet toe bestonden.
- De structuur ligt oostelijk van de weg Zeedijk, ongeacht of dit dan ondertussen private weg of openbaar domein is.
- Gezien er nooit officieel onteigend zal zijn, was de bunker onderdeel van de eigenaar van de toenmalige villa.
- Zowel villa als bunker werden ondertussen onteigend voor de werken aan de expressweg N49.
- Beiden zijn dan gesloopt rond 2016.
- Het bijhorende terrein zal dus heden sowieso opnieuw staatseigendom zijn. gezien het ondertussen grotendeels is opgegaan in een parallelweg met de bestaande expressweg.
|
Luchtfoto 1971 www.geopunt.be
Op deze luchtfoto zie je van links naar rechts de Hoornstraat lopen. De cluster van 3 bunkers van de achterlijn van Stutzpunkt Friedrich vallen linksboven nog allen van de foto.
Deze bunker is te zoeken en zichtbaar waar we zuidelijker de weg Tramstraat zien lopen, waar deze aansluit bij de expressweg N49 stond deze bunker. De bunker is er nog alleen op te zien. Er is nog geen sprake van de villa die er later bij zal gebouwd worden.
|
|
|
Luchtfoto 1971 www.geopunt.be - Detail
Op deze vergroting zie je de bunker liggen als de donkerdere rechthoek noordelijk van de beek.
|
|
|
Luchtfoto 2000 - 2003 www.geopunt.be
Op deze luchtfoto van een kleine 30 jaar later zie je nog altijd, zo goed als haaks op de Tramstraat de bunker liggen, rechts van de dan wel degelijk al geruime tijd aanwezige villa.
|
|
|
Luchtfoto Google Earth anno 2010 - 2015
Deze foto toont allicht de situatie niet zoveel voor gans het domein werd onteigend voor de aankomende werken aan de expressweg N49.
|
|
|
Luchtfoto Google Earth anno 2025
Het toenmalige domein is ondertussen volledig verdwenen en opgegaan in het huidige kruispunt van een parallelweg met de expressweg en de Tramstraat. Ook de bijhorende beek werd omgelegd voor het project.
|
|
|
| Localisatie van de bunker op de bunkerlinie: |
- Het betreft een structuur op de voorlinie van het Stutzpunkt Friedrich.
- Op deze locatie liggen voor- en achterlijn effectief vrij kortbij elkaar.
- Allicht ook hierdoor dat de grote manschappenbunker (voor 100 man), klassiek aanwezig bij de grotere clusters hier letterlijk achter de achterlijn te zoeken was en niet tussen beiden zoals elders meestal courant het geval.
|
Functie van de bunker op de linie (link met eventueel andere structuren) |
- Een manschappenverblijf met bijhorende dubbele uitwendige MG-opstelling op de voorlijn van Stutzpunkt Friedrich.
- Op de voorlijn is enkel nog een kleine observatiebunker Mb M 03 gekend die ook bij dit steunpunt hoorde. Helaas werd dit kleine structuurtje langs de Hoornstraat gesloopt in 2022.
|
| Structuur van het bunkertje: |
- 2 S-vormige toegangssassen en 1 bunkerkamer.
- De bunker had zelf allicht geen mitrailleurgaten ondanks dat dit type structuren deze soms wel hebben.
- 2 mitrailleuropstellingen buiten de structuur langs de kant van de expressweg.
- Beiden zullen van bij het bouwen van de villa al verdwenen zijn of op dat moment verwijderd.
|
Bouwplannen horende bij deze bunker |
Schets van dit type van opstelling zoals opgemaakt door Belgische prospectie in 1919 van de hier aanwezige structuren.
Op de schets zie je centraal de manschappenbunker met 2 ingangen links en rechts, aangeduid met (1) en (2). Daarnaast duidt men 3 openingen aan. (3) en (4) zijn observatieopeningen en allicht ook tevens bruikbaar als schietgat voor mitrailleur. Deze zijn bij deze structuur Mo M 01 niet aanwezig. De ruimtes zijn wel terug te vinden als bergplaatsen in de toegangssassen maar niet uitgewerkt als schietgaten. De opening (5) is wel degelijk als een soort raampje in de bevriende richting aanwezig. Vanaf de 2 ingangen loopt een loopgraaf in de richting van 2 open veldopstellingen voor mitrailleurs.
|
|
|
Grondplan van dit type bunker
Dit structuurtje wordt omschreven als een bunker Type E. De schets klopt perfect met deze structuur op de nissen in de wanden na die hier niet zijn weergegeven. Ook het raampje aan de bevriende kant, centraal in de bunkerkamer is niet getekend. (Bron: KLM)
|
|
|
Omschrijving van het bunkertje: |
- Het is alvast een bunker deel uitmakend van het gedeelte van de linie opgetrokken door het Duitse Marinekorps. Voor meer details over de specifiek daarbij toegepaste bouwprincipes, zie deze link.
- Dit impliceert in elk geval dat hij volledig als een monoliet ter plaatste gestorte gewapende betonnen structuur is opgetrokken.
- Ook het plafond was uitgewerkt in ter plaatse gestort gewapend beton.
- De bunker zat bij alle foto's die er voorlopig van de bunker gekend zijn al ingewerkt als een bijgebouw bij een villa.
- De structuur had 2 toegangen, 1 op elk uiteinde.
- Het is totaal onduidelijk of de uitgang aan de achterzijde (noordkant) is blijven bestaan of gewoon dichtgemaakt was toen hij nog bij de villa hoorde. De ingang die hij toen had, zat namelijk nog gericht op de Tramstraat.
- De beide toegangscomplexen hadden een viertal traptreden naar beneden zodat de structuur toch gedeeltelijk onder het maaiveld zat ingewerkt.
- Daarna komt men telkens in een S-vormig toegangssas.
- Beneden het op foto zichtbare toegangssas zat alvast een dubbele toegangsverdediging op de trap en ingang vanuit de bunkerkamer.
- In de gang zal onderaan die trapjes ook normaal telkens een sterfput voor overtollig water gezeten hebben.
- In het geknikte toegangssas, was er naar de buitenwanden toe telkens een grote nis. Bij sommige van deze bunkers is dit uitgewerkt als een schietgat voor mitrailleur, hier allicht in beide gevallen niet. De openingen waren dan wel aanwezig als de eerder gemelde grote nissen.
- Deze toegangssassen kwamen elk van een andere zijde uit in de bunkerkamer.
- Deze centrale bunkerkamer was origineel van de sassen afgescheiden met een houten deur.
- In de langse zijde van de kamer zie je aan de bevriende zijde een kleine opening in de wand die uitkeek op 1 van de nissen van de signaallampbunker Mo M 04. Op die manier kon men met lichtsignalen, onderling contact houden met deze bunker op de voorlijn.
- In de andere langse zijde zit enkel een van bodem driehoekige nis voor het plaatsen van een olielamp.
- Rondom de kamers waren in de wanden een soort van etagères voorzien waarin mogelijks houten leggers werden geplaatst zodat men materialen tegen de muur kon opbergen. Mogelijks waren dit geen étages maar een een soort van smalle matrozenbedden die hieraan werden opgehangen.
- Enkel in de bovenhoeken van de bevriende zijde had de structuur 2 ventillatiegaten naar buiten.
- Deze bunkerkamer was origineel afgescheiden van deze sassen met deuren.
- Aan de buitenzijde waar de structuur werd betreden waren origineel geen deuren.
- Intern waren de wanden van de bunker bekleed met houten planken. Men ziet in de wanden nog de bevestigingslatten hiertoe zitten.
- Van de allicht beide buitenopstellingen voor mitrailleurs zijn voorlopig nooit nog sporen geweest bij de beperkte foto's die van deze structuur gekend zijn.
- Ondanks dat de structuur nu grotendeels onder het maaiveld steekt, had hij vroeger allicht het uitzicht van een hoevetje.
- De 2 uitwendige mitrailleurposten waren dan allicht verstopt onder kleine palenstructuren met telkens een dakje in riet (zie oude foto bij La M 07 die allicht vrij identiek was qua uitzicht maar qua aanwezige wegenis en weilanden nooit kan kloppen met deze structuur, waar de foto soms wel aan gekoppeld wordt)
|
| Actuele toestand van deze bunker: |
- Niet meer van toepassing gezien de structuur en de villa werden onteigend voor de aanleg van een parallelweg met de huidige expressweg N49.
- Rond 2016 werden beiden gesloopt.
|
| Draagt de bunker nog sporen van strijd: |
- Voorlopig geen info van gekend.
- Op basis van wat op het beperkt aantal foto's die ervan bestaat te zien is, zijn er alvast geen tekenen die hier direct op wijzen aan de binnenzijde van de structuur.
|
| Anekdotes, leuke weetjes en verhalen direct koppelbaar aan dit bunkertje: |
- De bunker werd nog gesloopt toen de beschermingen van de Hollandstellung volop lopende waren in 2016.
- Hij werd bij mijn eigen prospecties allicht op enkele maanden gemist om hem zelf te kunnen prospecteren.
|
Foto's van deze bunker
Oudere foto's van periode 2010 - Google Streetview |
Op deze streetview zie je de villa met bunker nog staan. Je ziet de bunker huist boven de mais uitstekend.
|
|
|
Een gelijkaardig zicht van iets dichterbij.
|
|
|
Een weinig zeggend vooraanzicht van het domein vanaf de Tramstraat. Het mag wel duidelijk zijn dat woning en bunker toch wel vrij ver van de Tramstraat gebouwd werden.
|
|
|
Foto's uit 2015 - Dienst Onroerend Erfgoed - Collectie Koen Himpe
|
Voorlopig de enige degelijke foto van de buitenzijde van deze bunker. Het beperkt uitstekende toegangssas zie je ook links in het met baksteen ommuurde sas uitsteken. De structuur viel op deze manier dus echt ook toen hij ingebouwd was in de villa zeker niet op als ooit een bunker. (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Een blik naar binnen het het toegangssas. De ganse bunker was blijkbaar later betegeld op de bunkervloer (zeker niet origineel). De structuur lag dus ook wel degelijk iets dieper in het maaiveld. In dit geval een traptrede of 4. Recht voor u in de wand 2 toegangsverdedigingen op dit sas komende vanuit de bunkerkamer. In de achterhoek links zal normaal een sterfputje gezeten hebben. Mogelijks is het bij het betegelen dichtgemaakt. (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Binnenzicht in de bunkerkamer. Links op de zijwand, de 2 toegangsverdedigingen, ook zichtbaar op vorige foto. Rechts in het toegangssas, kijk je op een nis. Bij sommige bunkers zat hier een schietgat voor mitrailleur. Alvast hier bij deze bunker dus niet. In de wanden zaten ooit ijzeren liggers, allicht te koppelen aan matrozenbedden. Allen waren blijkbaar om de ruimte praktisch bruikbaarder te maken, al verwijderd. Links een klein raampje uitkijkend op de signaallampbunker verderop op de achterlijn van het stutzpunkt Friedrich. (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Een driehoekig nis qua boven- en ondervlak. Allicht bedoeld om een olielamp te plaatsen in de structuur. Deze bevind zich in de vijandelijke wand van de bunker (rechtover het kleine raampje). (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Detail van de observatieopening. (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Blik intern in het tweede toegangssas. In deze bunker zit er zelfs lattenwerk in de wanden van de sassen wat er op wijst dat ook deze aan de wanden ooit bekleed zuilen geweest zijn met planken wandbekleding. (Foto: Collectie Dienst Onroerend Erfgoed - Kris Himpe)
|
|
|
Actuelere foto's van eigen prospectie anno 2016
|
2 zichten op het terrein waar zowel bunker als villa reeds waren gesloopt.
|
|
|
Dit alles is heden opgegaan in een parallelweg met de expressweg N49 en een bijhorend uitgebreid kruispuntje hiervan met de Tramstraat.
|
|
|
Specifieke bijkomende interessante bronnen:
|
|
|